Forskning på hög nivå

Såg på TV24 att giraffen har ett enormt högt blodtryck, det högst uppmätta i nutid faktiskt. Forskare vill nu lära sig varför giraffen har så högt blodtryck och hur giraffen kan må så bra (hur de nu vet det?) trots detta.

Men herreguud! Jag är ingen forskare, enbart en nutida filosof med medicinintresse, men jag säger bara; tänk på höghus! Hur i fridens dagar tror ni att vi på femte våningen skulle kunna få något vatten överhuvudtaget om det inte var ett ordentligt tryck i ledningarna? Det skulle bara  bröla och rossla torrt på sin höjd...


Tänk nu giraffhals... lång som bara den, med lika långa ledningar (blodbanor). Hur kan någon bara tro att blodet skulle komma upp till giraffhjärnan om inte hjärtat pumpade utav fanken (såvida ingen tror att giraffens fysik är helt olika övriga jordvarelsers)? Kan dagens giraffblodtrycksforskare missat det elementära som Wilhelm Tell upptäckte för bra länge sedan; jordens dragningskraft? Eller ser de inte sambandet?

Min slutsats blir att giraffer har högt blodtryck för att hjärnan behöver blod och för att giraffen ska slippa gå med hängande huvud (med nackbesvär som följd) hela tiden. Giraffen mår med andra ord bra tack vare sitt höga blodtryck, inte trots det. Däremot undrar jag hur giraffen mår när den får halsfluss eller vinterkräksjukan, men det debatteras i ett annat forum, jag lovar.

Själv har jag aldrig haft problem med mitt blodtryck, men det kan nog tänkas vara lite högt då jag är både lång, har lång hals och vägrar gå med nedböjt huvud.

Så det så...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0