Idag är det en annan dag

Det finns de som var ute igår (After X-mas) och som är rejält trötta idag, om man säger så... men som man så hurtigt kan säga:

- Idag är det en annan dag...
eller varför inte:
- I dag är första dagen på resten av ditt liv...

Är ni rädd om "morgondagen" så ska ni ta ett glas vatten med en brustablett med C-vitamin innan ni går och lägger er. Vetenskapligt bevisat? Nej! Testat på djur? Nej! Testat på fyllkajor? Ja, med mycket goda resultat.

Hur som helst, oavsett om det är en annan dag eller annandagen så ska mina barn och svärfar få äta resterna av julmaten idag. Den dessert som vi åt på julafton är tyvärr slut men receptet tänkte jag dela med mig av. Den är definitivt INTE mager och den är definitivt INTE GI men den är definitivt jättegod (hoppas definitivt att jag stavade definitivt rätt annars har fröken fem stavfel vid det här laget...).

Evas julpannacotta med fruktsallad
Ca 10 portioner

Pannacotta:
2 dl Gelesocker Multi
7 dl grädde
1 pkt saffran

Allt blandas i kastrull och kokas ca ½ minut. Häll upp i portionsskålar (eller ev en större skål) och låt det stelna svalt.

Sockerlag:
Koka 1 dl socker, 3 dl vatten och 1-2 tsk julkryddor (förslagsvis pepparkakskrydda, kanel, ingefära, stjärnanis efter smak och tycke)

Fruktsallad:
Tärna några äpplen, skiva ett par apelsiner och
skär en färsk ananas i bitar (eller annan
favoritfrukt). Frukten läggs i sockerlagen. Låt den "dra" ett tag innan serveringen.

Serveras i vackra glas eller skålar med en gräddklick (varför
inte blandad med grekisk yoghurt?) och hackade valnötter.

Ha en bra annan-dag!

PS. Kom ihåg att det är en lyx att få tänka så...
att det faktiskt kommer andra dagar...DS

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Hej du! Det där lät gott - och jätteförbjudet...! (Receptet syns inte riktigt för bilden har lagt sig över, så jag har koperat allt och klistrat in i Word. Sen fick jag ta bort bilden för att kunna se vad det står...

Har du något emot att bidra med detta recept på http://pixelcat.se/kokbok?? Och är det i så fall OK att jag använder din bild??

2008-12-27 @ 19:49:16
URL: http://pixelcat.se/kokbok

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0