Dan före dopparedagen

Min svärmor som dog för sex år sedan var jätteduktig på att baka och laga mat. Mestadels vardagsmat eftersom Arne, min svärfar, inte ville ha några nymodigheter utan allt skulle vara som det alltid varit. Margits kardor (en slags munk) t ex de skulle alltid bakas till jul. Ni skulle ha sett svärfars min när jag föreslog att vi skulle hjälpas åt med att göra kardor i år. Idag har vi bakat 100 st kardor som vi har delat med oss av.


Margits kardor
2 st ägg
2 glas socker
2 glas mjölk
50 g smält margarin
3 tsk bakpulver
mjöl

Ägg och socker vispas. Tillsätt mjölk och margarin. Blanda i bakpulver och mjöl till lagom hård deg.
Kavla ut degen tunt och ta ut rundlar med hål i mitten (ca 6 cm i diameter). Frieras till ljusbrun färg i sjudande kokosfett i stor gryta (ha lock i beredskap), Det går åt 4 små paket (1 kg) kokosfett till 1½ sats vilket ger ca 100 kardor.

Ät och njut!

Den här bilden togs i köket i vårt hus i Furulund julen 2005 då jag och svärfar gjorde kardor sist.

Vad man inte ser på bilden är locket till grytan som ligger bredvid spisen i fall oljan börjar brinna...

PS. I morgon är det julafton.DS

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Ambitiöst på min ära! Jag har hört att de även kallas "Piteflickor" - du vet, med ett hål i mitten, till skillnad från "Pitepojkar" (=anisbröd) som har två ben och något annat i mitten!

Oj oj, det där var inte riktigt rumsrent, tror jag... Jättemånga God Jul-kramar i alla fall!

2008-12-23 @ 22:03:02
URL: http://pixelcat.se/kalender
Postat av: Eva

"Piteflickor"... inte undra på att svärfar älskar dem. Ha en jättehärlig jul du också Gunilla!

Kram, kram!

2008-12-24 @ 09:09:59
Postat av: kerstin(mor)

Min alldeles egna tomte kom med kardor, ochtomten fick en riktig PUSS på munnen ,blev så överraskad och glad , jag blev ochså friserad , skulle vara fin till tomten kommer . Vill ÖNSKA PER och EVA en riktigt GOD JUL.

2008-12-24 @ 10:34:13
Postat av: kerstin(mor)

2008-12-24 @ 10:35:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0