Nu byts det!

Men herreguuud!... Nu BYTER alla missnöjda svenskar sina julklappar mot något bättre, finare, exklusivare...

- Den där vasen av faster Svea den var ju bara förskräckligt ful, för att inte tala om den där duken från IKEA som var så kitchig att den inte skulle ha passat på ett barnkalas ens...
- Men Börje då... han fick en hemstickad tröja som var så ful och stickig att inte ens hunden ville lägga sig på den, va ska jag göra med den då? Blocket kanske?

Enligt TT/PT kan 27 % av svenskarna tänka sig att sälja sina julklappar på nätet och missnöjet med julklapparna är störst i norra Sverige där 61 % kan tänka sig att byta sina julklappar (mörkret och kylan igen?).

Nää, nu får det vara nog! Inför önskelistor för ALLA (barn, gamla, djur) där försäljare, artikelnummer, storlek, färg och pris klart och tydligt framgår (gärna artikelbild och vägbeskrivning). För att undvika dubbelköp bör man dock ge individuella önskelistor till de som tänkt sig agera tomte och köpa dessa julklappar. Det är bara ett problem med detta system... tänk om varan är slut... eller om personen som ska handla inte har råd (eller lust) att köpa allt det som finns på din lista... Å´ tänk om alla som du gett din lista har bestämt sig för en svångremsjul, så du bara får de pyttelillaste önskningarna uppfyllda (de du skrev för att inte verka allt för girig); hälsockar, försvarets hudsalva, geleråttor, hårsnodd, vårtmedel, doftgran, dammtejprulle,... hmm... Kul Jul, säger jag bara, kul jul!

Nääe, det kanske bästa systemet är nog ändå att var och en köper sig sina julklappar själva och innan de slås in träffas man på en uppesittarkväll (med starkvinsglögg så att alla blir generösare), lägger alla klapparna på bordet och diskuterar vem som vill ge vad till var och en och så köper man dessa presenter på plats, tar hem dem och slår in dem i valfritt papper (överraskningsmomentet). Sedan finns valmöjligheten att själv köpa de julklappar som blev över och ge dem till sig själv på julafton eller lämna tillbaka varorna till affären och få pengarna tillbaka innan all trängsel på mellandagsrean. Man behöver då heller inte vara rädd att varan man köpt har sänkts i pris, så att man bara får igen hälften av det man betalt. Himla fiffigt! Ska höra vad familjen tycker om detta förslag.

Jag väntar nu bara med spänning på kommunalarbetarnas reaktioner och diskussioner kring årets val av present; en blå pytteliten bägare/karaff och en liten blå tillhörande mugg (för tankarna till det vattenglas mormor hade vid sin säng med sina löständer i). Den går ju inte att byta... möjligtvis ge bort. Tack kommunen för visad uppskattning (verkligen) men jag har sagt det förr och jag säger det igen... skrota kommunpresenten till nästa år (åtminstone min) och ge pengarna till de familjer som behöver de mest. Jag har ordnat med tomtedressar till mig och en medhjälpare, dessutom har jag egenhändigt ordnat transport för utskicket av pengarna (bara det inte blir till vänorten Kandalaksjka), visst vet ni det?

Nu ska jag på stan och byta Ulfs sidenkalsonger (om man får det?).
Ha en trevlig (bytar-)dag!


Kommentarer
Postat av: Gunilla

Min karaff var inte blå... den var klarglas. Puh, vilken tur! För annars hade jag ju varit tvungen att byta den... ;-)

Skämt åsido, varför inte helt enkelt göra så att var och en i familjen köper sig något riktigt fint som man vill ha. Skit i paket och papper och snören och sånt. Sen kan man ju ge varann såna där pyttesaker som bara kostar en tjuga, mest på kul. Det skulle gå jämnt upp ekonomiskt, och alla skulle få det de ville ha. Vad sägs??

2008-12-29 @ 22:45:45
URL: http://fotofinnaren.se
Postat av: Eva själv

Vilken bra idé (men jag skulle nog slå in den i papper och lägga den under Tawianesen ändå, traditioner du vet). De där smågrejerna de kan man spela spel om kvällen innan jul, eller varför inte på julafton? Nästa jul ska jag beskriva hur det tärningspelandet går till, det är riktigt kul.

Hej hopp! Å´gott slut!



2008-12-30 @ 08:02:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0