Palt - perfekt dagarna innan jul

Svärfar Arne  har varit hos oss i eftermiddag för att se skidor, travet och för att äta PALT! Det var längesedan jag såg Arne såg glad över något som när jag meddelade dagens rätt. Blänket i ögonen påminde om de små barnens när de väntar på tomten och julklapparna. Å´ varför inte... det kändes lite märkligt när Uffe gav på förslag att göra palt, men gamla traditioner ska ju ersättas av nya.

Det finns ju nu ett nytt halvfabrikat, ett norskt mjöl som bara ska blandas med vatten; Knuspeballer (eller något liknande som för tankarna till något helt annat...) som ska fyllas med fläsk och kokas precis som originalet. Kritiska paltentusiaster anser att det funkar (vid tidsbrist, då abstinensen sätter in) men föredrar helt klart den gråa originalklumpen gjord på vete- och råg- eller kornmjöl från vår hemkommun, serverad med Bregott eller smör och lingonsylt.

Travet var svårt den här omgången, 5 rätt blev det men det gav ingen utdelning. Man kan inte vara på topp varje gång. Måste medge att historien om Åke Svanstedt känns lite som "smolk i bägaren" (chips- och ostkrokssmulor i whiskeyn) men jag väljer solidariskt att inte döma någon innan all fakta lagts på bordet.



Detta är ett dagsfärskt foto av mig och min man. Vi har aldrig testat webkameran tidigare...
Lyckat? Nja, vi ser helt klart "spooky" ut, men det var ett kul försök till ett annorlunda julkort.

Ha det! Stressa lagom!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0