Tomas var namnet!

Idag den 21 december har Tomas namnsdag.

Tomas eller Thomas är ett förnamn och mansnamn. Det kommer ursprungligen från ett armeniskt ord som betyder tvilling. Den vanligaste stavningen just nu är med th. Tomas var även den tvivlande aposteln. Äldsta belägg i Sverige, en runinskrift från 1200-talet. Namnet var ett modenamn på 1950-talet och var 1960 ett av de tio vanligaste tilltalsnamnen. Den 31 december 2005 fanns det totalt 91 728 personer i Sverige med namnet Tomas/Thomas, varav 58 770 med det som tilltalsnamn. År 2003 fick 502 pojkar namnet, varav 44 fick det som tilltalsnamn. Det fanns dessutom 10 kvinnor som hette Tomas/Thomas, ingen av dessa hade namnet som tilltalsnamn.

Det finns en speciell herre i vår kommun som heter Tomas som har kommit på idén med att samla alla kända (och för den delen okända) Tomasar till en gemensam "Tomasfest"  för inbördes beundran. Galet? Javisst! Inbjudna kända Tomasar lär vara Tomas Brolin, Tomas Bodström, Tomas Wassberg och Tomas Di Leva. Undrar om vår förre granne Tomas Andersén är inbjuden (skulle säkert kunna bistå med både hamburgare och korv till vickningen) eller Tomas Qvick (nu pratar vi verkligen spännande tillställning)? Jag hoppas (för festens bästa) att han då inte har glömt bort min favorittomas Tomas Ledin. Har någon av de "utvalda" tackat ja? - Ingen aning. Det lär säkert stå skrivet i Piteå-Tidningen i morgon. Varför gör man en sådan sak? Välgörenhet? - Nja! Kul grej? - Förvisso (för vissa). Uppmärksamhet? - Skulle nog tro det!

Jag grubblade själv lite kring betydelsen av namnet Tomas och svensklärare som jag är så drog jag snabbt slutsatsen att namnet Tomas kunde vara ett sammanslaget låneord från det anglosaxiska språkets fras;  to much  vilket i sådana fall skulle betyda för mycket...

Hur som helst Tomas;
Grattis på namnsdagen och lycka till med tlllställningen!

PS. Varför inte en Evafest? Lindkvist och Sandström räknar jag som självklara? Men sen...?Attling/Dahlgren, Longoria, Roos, Röse, Hamilton, Cassidy och Rydberg?... Kanske svårt att komma ifrån den 24 dec? Kanske svårt att rymmas i min trea? Hmm... Jag tror att jag tar det nästa år i stället. DS

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0