Värnlösa barns dag

Idag den 28 december är det Värnlösa barns dag. Den dagen har jag hört talas om sedan jag var liten. Värnlösa barns dag är dagen för de barn som har det svårt och för barn som är ensamma, fick man höra. Däremot om någon var smutsig, trasig, eller hopplöst omodern och ute kunde vi andra ungar fälla kommentaren; Är det menlösa barns dag idag? Hade vi blandat ihop begreppen eller stod de för samma sak?

Susning.nu;
Värnlösa barns dag
, firas sedan 300-talet i slutet av december. På denna dag hedras minnet av de barn som i Betlehem mördades på Herodes begäran, i jakten på den nyfödde Jesus. I kristna västländer firas värnlösas barns dag den 28 december, medan östländer firar den 29 december.

Där ser man... det fanns en historisk anledning om någon bakom Värnlösa barns dag. Men menlösa barn då?...

Wikipedia;

Värnlösa barns dag, i Finland Menlösa barns dag, firas sedan 400-talet i västkyrkan den 28 december för att minnas de barn som, enligt Matteusevangeliet, Herodes lät döda i sin jakt på den nyfödde judakonungen, Jesus.

Denna dag kallades i Sverige fram till år 2000 för Menlösa barns dag, precis som dagen fortfarande officiellt kallas i Finland. Namnet ändrades då "menlös" med tiden fått en alternativ negativ betydelse. På äldre svenska betydde menlös helt enkelt oskyldig, utan skada eller fel, och att barn som beskrevs som menlösa inte hade några synder på sitt samvete. (Jämför franskans Fête des Innocents). Ett alternativ till dagens benämning hade därför varit oskyldiga barns dag.

OK! Fram till 2000 hette det menlösa barns dag... det ante mig. Fast inte var det oskyldig och utan fel vi elaka ungar menade när vi kastade ordet menlös efter någon... Kanske det är dags att byta namn på dagen igen till oskyldiga barns dag så alla förstår vad som menas... Å´ andra sidan finns det väl inget barn som är skyldigt till något; - Jag har inte gjort nå´t!- Jag är oooskyldig!  Då kanske det vore lämpligare att kalla dagen för Barnens dag, men det å´ sin sida för då tankarna till något helt annat som inte alls  har med Matteusevangeliet att göra, jag lovar.

Idag ska jag i alla fall tänka på de barn som lever i familjer där det är allt annat än kul under jul- och nyårshelgen, där det bråkas, sups, knarkas och misshandlas... barnen i dessa familjer är oskyldiga.


Var rädd om varandra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0