Jul för alla?

Jag är nog av de flesta känd som en "optimista" som försöker att se det positiva i det som sker. Ibland är det dock svårt även för den mest positiva...

Besparingar behöver inte bara vara av ondo, ibland så leder omorganisationer och omstruktureringar till positiva förändringar både för arbetstagare, arbetsgivare och gemene man, samtidigt som ekonomin förbättras (om än jag inte kommer på någon speciell händelse just för tillfället...).

I vår världstidning PT stod att läsa härom veckan att de mest utsatta, barnfamiljerna med socialbidrag, inte kunde räkna med något extra stöd nu till jul, något som våra grannkommuner däremot anser sig ha råd med. Vad finns det för positivt med det då kan man undra? Ja, det kan man ju filosofera kring... 

Kanske  en sådan artikel kan öppna ögonen hos den medelmåttige kommunalarbetaren, som helt plötsligt inser att han har det fruktansvärt bra som har råd att fira jul med sina nära och kära och att han inte alls är i behov av någon kommunal present till jul, ett paket vars innehåll inte alltid lever upp till förväntningarna. Nej, "Svensson" kan köpa sig sina egna småprylar eller önska dem av sina nära och kära i julklapp, de behöver inte arbetsgivaren stå för. Om alla dessa "Svensson-kommunalare" avstod från den lilla kommunjulklappen skulle det garanterat bli en slant över till de mest behövande; barnen i fattiga hem, missbrukarhem, i fosterhem och invandrare nu till jul. Dessutom skulle "Svensson" kunna känna sig riktigt ädel när han vet att hans julklappspeng minsann använts till välgörande ändamål.

Ska vi då ändå problematisera det hela en del så kommer vi ju då till det rent praktiska; vem ska dela ut pengarna/presentcheckerna/paketen till dessa behövande? Vadå dela ut? Kan det kosta? kanske någon då funderar. Jodå, vårt största pappersbruk lär har löst "problemet" genom att taxi ska köra runt till alla anställda den här julen med företagets paket. Denna lösning lär nog dock inte bli aktuell för kommunens räkning då det är pengar som ska sparas...

Jag har ett annat förslag; får jag bara ledigt en skoldag (utan vikarie förstås) så kan jag ta min egen bil (står för bensinen) och fara runt och vara tomte för en dag hos dessa familjer, jag lovar. Mina elever kan hjälpa till att paketera julklapparna (och samtidigt få insikter kring värdegrund, mänskliga rättigheter, empati, demokrati, solidaritet...). Det enda jag skulle behöva är att få låna en tomtedräkt (strl. L-XL) och en tomtemask då min egen försvunnit i flytten.

Vad säger ni ute på fältet inför nästa års julplanering? Visst kan vi väl avstå från julklappen till förmån för de som annars kanske varken har råd med julmat eller julklappar till sina barn? Visst skulle det kännas bra att ta ett sådant beslut?

Frid på jorden och julklappar till alla!
//Tomtemor

Kommentarer
Postat av: kerstin(mor)

Eva ,skaffa mej en (xxl) tomtedräkt så kommer jag ochså, Förästen om du kommer över några KOmmunala röda gardiner så kan jag sy en dräkt , jag följer mkan manstarta en TOMAS-DAG ( tomas ekström ) så kan vi starta en egen insamlingsdag för behövande ochså eller hur.kram mor

2008-12-17 @ 10:22:57
Postat av: Eva

Härligt... då blir vi två i tomtekärran. Jag har tyvärr inte hittat någon tomtedräkt i storlek större men väl en pepparkaksdress som jag tror att vår tidigare rektor har använt. Duger den? "Tomas-dagen"... den (och skaparen av den) är väl värd ett eget inlägg i den här bloggen, eller hur?



Kram mamsen

2008-12-18 @ 07:11:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0