Benmärgstransplantation för de "hopplösa"

Har hört att man benmärgstransplanterat en patient som både blev botat från sin leukemi och sin HIV-infektion. Tala om dubbel lycka och maximal tur! Fantastiskt!

När jag låg i Umeå, under mina cellgiftsbehandlngar i väntan på en benmärgstransplantation, passerade jag på min dagliga utevistelse Infektionskliniken. På Infektion låg bland annat HIV- och AIDS-patienterna. Mer än en gång slog mig tanken att de också borde få genomgå en benmärgstransplantation som "sopar rent" på allt som inte borde finnas i kroppen. I samma veva hade jag  fått höra av en sköterska att "hematologen - de hopplösas avdelning, satsades det inget på...". Jag, tillsammans med de andra leukemierna, var "hopplösa fall". Forskning och ekonomisk satsning gjordes bara på Thorax och liknande "fina" avdelningar. Varför skulle det då satsas på HIV- och AIDS-fallen? Nä, de hamnade väl om möjligt då ännu längre ner på "de hopplösas lista"...


Tänk att jag kanske hade rätt i mina tankegångar, att benmärgstransplantationer kan bota HIV. Lägg därtill faktan att han som "uppfann" benmärgstransplantationerna fick Nobels pris i medicin en gång i tiden, så förstår ni hur stort det här är...

Tack och lov så är inte hoppet helt ute för mänskligheten och tiderna förändras och vi med dem - det var inte alltid bättre förr. '

Det enda som är riktigt hopplöst är grodan utan bakben...
Häpp!                                                                                                                              

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0