Jag är inte riktigt som andra jag...

I morse sprang jag formligen till vår ytterdörr, öppnade en LITEN springa, bara så pass att jag lyckades peta in Piteå-Tidningen mellan dörren och dörrbladet utan att någon granne fick syn på mig, blekgrå och påsig utan vare sig smink eller hår (men med pyjamaströja, bara så ni vet...). DÄR på sidan 24 var hon min älskade dotter! "Vem blir Piteås lucia 2008?" stod det med stora bokstäver överst på sidan. Nio väldigt söta piteåtjejer i vita, välstrukna skjortor med vackra leenden och välsminkade ögon. En av dem var MIN DOTTER! Jag är så himla stolt. Fast å´ andra sidan så är väl alla tjejernas föräldrar lika stolta, förstås. Alla tycker väl förstås också att just DERAS dotter är den sötaste och vackraste av alla. Eftersom jag nu inte är riktigt som alla andra så vägrar jag att tänka så... Jag kan vara väldigt objektiv och klarar av att ta andras perspektiv när det behövs. Nu behövdes det...

Jag bestämde mig för att vika ihop tidningen och lägga den bredvid tekoppen och glömma att jag hade bläddrat i den. Jag gick in i duschen, lade på mig ett respektabelt ansikte och fixade till frisyren så att den satt som den skulle. Efter detta gick jag lugnt in i köket och kokade te och fixade mig en tunn GI-macka med rejält mycket kolesterol på. Sedan började jag lätt förstrött bläddra i min PT som vilken morgon som helst. När jag kom till sidan 24 upptäckte jag att årets luciakandidater presenterades. Hmmm, alla var så fräscha och söta. Vem skulle passa bäst i luciakrona? Det fanns en par, tre stycken som utmärkte sig lite extra. Efter en stunds fundering så stod det dock klart att det var nummer ett som skulle passa bäst. Helt klart! Camilla Norberg hette hon... precis som min dotter. DET VAR JU MIN DOTTER! Tänk att jag kom fram till samma sak som tidigare i morse trots att jag nu hade tittat med mina analytiska och objektiva ögon. Min dotter ÄR finast av alla, men det är ju naturligt vis inget man kan säga till andra.

Mitt tips till andra föräldrar är att man inte ska tänka "Mina barn och andras ungar". Nej var mer objektiva och ödmjuka i era bedömningar.

- Du är värd GULD min dotter och oavsett om du blir lokalvårdare, delfinskötare, jurist, boxare, lucia eller lapplisa så hoppas jag bara att du ska få leva ditt liv i lycka. Älskar dig du fina tjej!

Dagens visdom; Var ödmjuk!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0