Kroppsmassa - en massa kropp?

Såg en gammal bekant i tidningen härom dagen och konstaterade att hon verkligen blivit pluffsig med åren. Busschauffören som var så extremt smal (och tjejernas absoluta favorit) under början av 80-talet, döm om min förvåning, har också gått och blivit pluffsig (och flintskallig). Tyvärr så måste jag ju medge att när det gamla familjealbumet kommer fram så finns det där, svart på vitt, att jag också har gått och blivit pluffsig med tiden (och tyvärr också flintskallig). Vad händer? Är det något i den förorenade miljön vi liever i? Är det något i alla konserveringsmedel vi stoppar i oss? Eller är det genetiskt betingat? Jag har svaret!

Skrapar man fram en massa pengar (under en himla massa år) på månadsklöver i TV så är den summan värd, låt säga 15 000 kr/mån idag, men om 10 år så är den summan betydligt högre; beloppet är Indexreglerat. Basbeloppet som det står en del om i deklarationen (har själv aldrig sett röken av det beloppet) ökar också från år till år - det är indexreglerat. Hänger ni med? Kroppen följer samma mönster. Om jag var en 38:a under högstadietiden, en 42:a under slutet av 80-talet och nu en 46:a då är det ju solklart; jag, liksom 90 % av den övriga befolkningen, är indexreglerad och det är inget vi kan göra något åt.


För att enkelt kunna kolla detta med kroppsvikt gentemot index har jag utarbetat ett system som på fackspråk förkortat kallas BMI.  De tre bokstäverna betyder Body Mass Index (fri översättning; Kroppsmasseindex). Man tar helt enkelt sin aktuella vikt (kg) och multiplicerar den med sin aktuella vikt (kg) och delar detta med sin aktuella vikt (kg).

Ex    78 kg * 78 kg 
              78 kg

Om svaret blir i närheten av den vikt du har idag kan du skatta dig lycklig för då har du följt indexkurvan. Om svaret ligger långt från din vikt lider du troligen av dyskalkyli.

Rössner, Paulún & co kommer att fortsätta håva hem stora summor årligen på sina bantartips och böcker, så länge som vi vägrar acceptera faktum att vi faktiskt är indexreglerade och att det inte går att göra särskilt mycket åt det, mer än att hoppas på sämre tider och att index sjunker.

Mina pågående studier i ämnet handlar om vad som händer rent kroppsligt när börsindex sjunker så radikalt som i år (för inte har det då synts på vågen i alla fall).


Dagens visdom:
Grubbla inte över sådant som du ändå inte kan påverka.

Trevlig helg♥

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Men du Eva, om börsindex sjunker tillräckligt lågt har vi inte råd att äta längre, och då måste det väl synas på vågen till slut??

(Min man och jag har varit tillsammans i 40 år om ett par veckor, och jag har nog lagt på mig ungefär ett kilo per år... Det är kanske ett tecken på att han tar väl hand om mig och ser till att jag har mat - och öl...- så att det räcker? Försörjnigsplikt brukar det också kallas!)

Angående ditt visdomsord: Det är väl just sånt man INTE kan påverka man grubblar över? OM jag kan påverka något så gör jag det, och sen slipper jag grubbla...

Det är alltid lika roligt att läsa din blogg - vilken (galg)humor du besitter! Ha en trevlig helg! Kramar från Ojbojn.

2008-11-28 @ 20:50:32
URL: http://fotofinnaren.se
Postat av: Eva

Du presenterar en intressant teori i ämnet - om börsen sjunker nog lågt slås nog effekten av indexregleringen ut. Eftersom vikten hos populationen inte minskat nämvärt trots det rejäla börsfallet måste det innebära att börsen kan fortsätta falla ett bra tag till (och att vi kan äta ett bra tag till)innan det får effekter på BMI.

Tack för ditt bidrag till forskningen! Håll hårt om din gubbe, han kan vara bra att ha om börsen fortsätter att sjunka.



Kram

(Visst har du också en blogg?)

2008-11-28 @ 21:35:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0