Pedagogiska modeord

Det fanns en tid då allt skulle förankras i läroplanen eller barn- och utbildningsplanen (eller varför inte ännu hellre i torra och ålderdomliga utvecklingteorier á la Freud eller Piaget?).

Metodik
och didaktik - superfina ord att svänga sig med om man ville imponera på lärare och rektorer när det gällde upplägget av samlingar och lektioner (om än ingen riktigt kunde skilja begreppen åt).

Ett tag var forskning och fördjupning det finaste man kunde erbjuda eleverna och det eleverna lärde sig var att kopiera texter riktigt fint under de åtta veckorna som forskningen pågick. 

Utvärdering
och reflektion var ett tag ovärderliga redskap för elevernas egen kunskapsutveckling, men om man ska utvärdera och reflektera kring användandet av reflektionerna; vad förväntades det av eleverna? Något som lärarna själva varken kunde eller tog sig tid till, i sitt eget lärande.

Till sist får vi ju inte glömma modeordet befästa. Det var riktigt fiiint om man kunde säga att "nu hade minsann Oskar befäst sina kunskaper om oregelbundna substantiv", då var man en exemplarisk pedagog.


Nu för tiden är vi pedagoger mycket mer restriktiva med att svänga oss med meningslösa (men fina) pedagogiska modeord. Vad vi däremot gärna gör är att vi implementerar en hel del i vår verksamhet som t ex de nya uppnåendemålen i matte och svenska. Dessutom diskuteras det en hel del kring de skriftliga omdömena som ska bli obligatoriska från och med detta läsår. Detta innebär en hel del bedömningar som ska göras av oss pedagoger förutom de terminsvisa IUP som ska upprättas för alla, allt för att hjälpa eleven att arbeta mot strävansmålen och för att uppnå godkänt i först och främst kärnämnena. Den nya sexgradiga betygsskalan ska användas som bedömningsverktyg

Allt detta känns trots allt så okomplicerat och tydligt då vi nu talar klarspråk och inte längre slänger oss med pedagogiska innefackord som ingen riktigt förstår. Vi har iimmmplementerat det nya med det gamla och det känns helt rätt, lugnt och tryggt på något sätt.




Dagens visdom
:
Låt dig inte imploderas av nya och fina fackord,
använd hellre de gamla och elementära om du vet vad de betyder
(och kan uttala dem).

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Det drar isande kyliga vindar genom det svenska skolsystemet för närvarande... Burrr!

För många år sedan läste jag en bra bok som hette "Bedömas eller bemötas?". På något vis känns det som om den är VÄLDIGT inaktuell just nu...

2008-11-26 @ 22:17:26
URL: http://fotofinnaren.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0