Ulf var namnet

Filnamn: j0088490.wmf Nyckelord: däggdjur, djur, hunddjur ... Filstorlek: 20 kB
Lillebror/svåger Pierre skriver;

- Hej syster, jag blev lite förvånad när din blogg inte handlade om din allra käraste man som har namnsdag idag, så då får jag väl fylla i att Ulf är ett gammalt nordiskt namn som är detsamma som ulv. Det återfinns ofta på runstenar. Namnet var mycket vanligt i äldre tider men fick sin renässans först på 1900-talet. Antalet namnbärare är runt 66 000, av dessa har omkring 38 200 det som tilltalsnamn.

- Grattis kära Svåger på din namnsdag ifrån oss....Å glad påsk då igen. 

 
Storasyster Eva skriver;

- Hej lillebror! Tack för din medverkan och din upplysning. Jag har forskat vidare lite i betydelsen av namnet Ulf och kom fram till samma fakta som du men med följande tillägg: Ulf är relativt vanligt bland män mellan 30 och 60 år, men används numera mest som andranamn. År 2008 fick 4 pojkar namnet Ulf som tilltalsnamn. Det finns ingen kvinna i landet med namnet Ulf. 

Grattis i efterskott Ulf och dina "namnar" radiomannen Ulf Elfving, förre detta Europaministern Ulf Dinkelspiel, komikern Ulf Larsson och till Ulf Lundell, vars första LP fick det passande namnet "Vargmåne".


Ulf Lundell - "Kärleken förde oss samman"


Du är bäst, älskar dig min Uffe!
//Din Eva

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej igen storasyster. Skulle bara säga en liten kul grej som hände ikväll vid middagsbordet, vi var till storforsen och hämtade upp Elsa som då firat påsk hos mormor & morfar. Och när vi frågade Elsa vid middagen om hon saknat oss så sa hon -Ja och menade mamma och pappa, och sen så hade hon saknat Uffe. Trodde först det var hennes lilla hund, men det var Jocke å Millas Uffe hon saknade före Ebba!!! Jag lovar att jag ska pressa henne lite å höra om inte hon saknat faster åsså...

2009-04-12 @ 21:07:19
Postat av: Eva själv

Hej broder! Jag tror att Elsa gillar killar mer än tjejer... och jag tror att Uffe har en särskild plats i hennes hjärta... Pussa tjejerna från BÅDE Uffe och faster!

Hejsvejs!

2009-04-12 @ 21:31:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0