Trafikvett

Piteå är en fantastisk stad att cykla i under sommaren. I centrum, förbi södra hamnen, Strömsborg, kanalen, Norrmalm... det finns så många fina cykelvägar och ställen att besöka till fots eller med cykel.
 

När en cykel kommer ångandes vid ett övergångsställe stannar både jag och min man för att släppa förbi dem. Det känns naturligt då man lika ska stanna och släppa förbi fotgängare. Men alla tänker och tycker inte lika...
Filnamn: j0283853.gif Nyckelord: affärer, affärsmän, cykla ... Filstorlek: 9 kB 
I söndags var jag och Ulf ute och cyklade när vi kom på att Jocke antagligen spelade fotboll på Kvarnvallen. Vi spurtade på och vid Sundsgatan Filnamn: j0236255.gif Nyckelord: bilar, fordon, motorfordon ... Filstorlek: 19 kBhade vi fått upp farten rejält. När vi skulle passera övergångsstället kommer det en bil som skjuten ur en kanon, trots fartguppet, och gör allt för att hinna före oss, INTE lätta på gasen för att släppa förbi oss. Vi stannar förstås och hoppar av våra cyklar då den mycket storvuxne och muskulöse killen/mannen stannar sin bil och kliver ilsket ur och förklarar med mord i blick att "HÄR GÄLLER INTE SÅDANA REGLER!!!"...
- "Ta det lite lugnt..." var det svar som undkom min mans läppar, innan mannen ilsket rivstartade och gasade sig iväg genom den i övrigt ganska lugna staden... 

Snopna och med en känsla av att ha svansen mellan benen äntrade vi våra cyklar och fortsatte skamsna cykelturen mot Kvarnvallen. Hur ska man som bilförare handla i en sådan situation? Jag vet hur jag brukar göra, men det är rent moraliskt, inte enligt lagen. Dumt kanske?



Vad säger lagen?


Väjningsplikt vid obevakat övergångsställe  (gäller från 1 maj 2000) 

Övergångsställe


Vid obevakade övergångsställen har bilförare väjningsplikt mot gående som gått ut på eller just skall gå ut på ett övergångsställe.

En förare som närmar sig en obevakad cykelöverfart, skall anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara  för cyklande och mopedförare som är ute på cykelöverfarten. En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera. (källa: Trafikförordning (1998:1276) 3 Kap. §61)


Wikipedia;

/---/
Övergångsställen kombineras ibland med cykelpassager. I Europa finns inget förbud i Trafikförordningen att cykla på ett vanligt övergångsställe[1][2], men som cyklist har man inget företräde på övergångsstället, och som andra fordonsförare måste cyklister hålla tillräckligt låg hastighet.

Tillgänglig statistik visar att anläggandet av ett övergångsställe i allmänhet ökar antalet skadade gångtrafikanter, snarare än minskar det. Detta gäller särskilt på sträckor där fordonen kör lite fortare, eftersom det är mindre sannolikt att bilarna stannar och de gående har mindre tid att upptäcka bilar. /---/


Filnamn: j0356815.gif Nyckelord: animeringar, bilar, fordon ... Filstorlek: 5 kB 
Vi går hädanefter över övergångsställena... bara så ni vet det!
//Eva & Uffe

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0