Bokrea

Klokrea, tokrea, BOKREA!
Filnamn: j0236419.gif Nyckelord: bibliotek, böcker, bokhyllor ... Filstorlek: 27 kB
Jag älskar böcker men jag hinner ju aldrig läsa annat än pedagogisk litteratur (och SUDOKU-böcker i massor om de räknas)... men visst skulle det sitta fint med några nya böcker i lilla bokhyllan... Varför inte någon dokumentär och ett par deckare?

Stieg Larsson t ex, som är så i ropet just nu, hans böcker lär vara riktigt bra. Jag MÅSTE bara se filmen som kommer nu i  veckan... "Män som hatar kvinnor" (trots den trista titeln). Eller varför inte köpa någon "fin" och kultiverad bok av det tyngre slaget...
kanske av nobelpristagaren i litteratur... ni vet... vad var det nu han/hon hette? Har glömt det...

Filnamn: j0254500.gif Nyckelord: frågetecken, frågor, symboler ... Filstorlek: 20 kB 

Ja, vad hette egentligen den senaste nobelpristagaren i litteratur?
Någon som vet?



Filnamn: j0283697.gif Nyckelord: Kontor, kontorsutrustning, papper ... Filstorlek: 7 kB
Wikipedia;

//Fram till 2009 har sju av pristagarna varit svenskar: Selma Lagerlöf, Verner von Heidenstam, Erik Axel Karlfeldt, Pär Lagerkvist, Eyvind Johnson, och Harry Martinson, samt tyskfödda Nelly Sachs som flyttade till Sverige 1940, 26 år innan hon fick Nobelpriset.


Elva av pristagarna har varit kvinnor: Selma Lagerlöf, Grazia Deledda, Sigrid Undset, Pearl Buck, Gabriela Mistral, Nelly Sachs, Nadine Gordimer, Toni Morrison, Wislawa Szymborska, Elfriede Jelinek och Doris Lessing.//

(Jag har läst något av Selma Lagerlöf, Sigrid Undset, Nadime Gordimer, Toni Morrison och Doris Lessing... Sigrid Undset och Toni Morrisons böcker minns jag mest av...)


 2008 års pristagare var
Jean- Marie Gustave Le Clézio från Frankrike.Filnamn: j0282498.wmf Nyckelord: festliga tillfällen, fritid, medaljer ... Filstorlek: 22 kB
(Namnet till trots kan jag meddela att det var en man...)
Filnamn: j0237283.wmf Nyckelord: former, nedräkningar, pratbubblor ... Filstorlek: 19 kB Ska nog gå och göra ett par supersvåra SUDOKUsar nu...

Prova gärna på ICA-kurirens hemsida SUDOKU online...

Vi hörs!

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Jag avgav ett nyårslöfte i år som jag faktiskt tror att jag kommer att klara att hålla: att läsa en bok i veckan i snitt hela året. Just nu tuggar jag i mig hela serien om Damernas Detektivbyrå med god aptit!

2009-02-25 @ 23:02:30
URL: http://husbyggarens.webbsida.com
Postat av: Eva själv

Jag tror att jag hade något liknande i löfte... men det är glömt nu. "Damernas Detektivbyrå" låter bekant... är det den afrikanska kvinnan som startar en egen byrå? I så fall har jag läst första delen och den var kul.

Ha det!

2009-02-26 @ 06:18:02
Postat av: Kicki

Stieg Larssons böcker är ruskigt bra.

Men jag kan rekommendera Eckhart Tolle.

Kram från Kicki

2009-02-26 @ 20:49:57
URL: http://www.frallanlotta.blogspot.com
Postat av: Eva själv

Tack för tipset Kicki! Ska kolla på rean eller på "bibblan".



Ha det!

2009-02-27 @ 23:15:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0