Elevernas blogg

 Ni må tro att jag är stolt över mina elever i klass 1A på Bergsviksskolan. De har lärt sig att läsa och skriva med hjälp av datorn enligt Arne Tragetons "ASL- Att skriva sig till läsning". Vi har ännu inte använt peFilnamn: j0283647.gif Nyckelord: allhelgonaafton, barn, ficklampor ... Filstorlek: 8 kBnna och sudd utan alla bokstäver och ljud har lärts in via tangentbordet och bildskärmen. Alla börjar med att "spökskriva" tillsammans med en skrivarkompis då fantasin och skrivglädjen är det som sätts i fokus. En vuxen Filnamn: j0178213.gif Nyckelord: alfabet, bokstäver, g ... Filstorlek: 23 kBrenskriver elevernas "spökskrifter" som sedan läses igenom tillsammans. Texterna bearbetas enligt ett givet arbetsschema där man bland annat söker  rätt på en speciell bokstav eller speciella ord. Under den här "spöktiden" arbetar eleverna mycket Filnamn: AG00515_.gif Nyckelord: boskap, fall, falla ... Filstorlek: 8 kBmed att utveckla sin finmotorik för att i år 2 kunna greppa pennan och börja forma bokstäverna som de då redan är bekant med.


 Jag måste medge att det kändes som ett "fritt fall" när jag gav mig in i projektet. Mitt stora stöd både i och utanför   klassrummet har varit Gunilla Dahlblom från CMiT som är projektledare i ASL i Piteå Kommun, hennes hjälp, tips och engagemang har varit ovärderliga. Vi har haft det jättekul under resans gång men vad som är ännu viktigare är att det har gjorts så stora framsteg bland eleverna. Alla i klassen kan bokstävernas namn och ljud och kan läsa enkla böcker, det finns även de som kan läsa kapitelböcker avsedda för år 2 och 3. Dessutom kan nu alla skriva allt från några enkla meningar till längre berättelser på datorn och de gör det med stolthet då det blir både snyggt och läsligt för alla i form av egentillverkade böcker.


Eftersom framstegen har varit så stora så har jag och Gunilla startat upp en elevblogg där eleverna får skriva och infoga bilder som sedan kan läsas på nätet. Det finns med andra ord en massa människor som både kan och vill läsa deras texter och dessutom kommenterar dem, tala om att förutsättningarna för både inspiration och motivation blir enorma.

  Filnamn: j0336882.gif Nyckelord: personer, sport, transport ... Filstorlek: 5 kB
Jag undrar var detta ska sluta? Det är bara att "surfa på framgångsvågen" och se var det hela bär iväg med oss. På måndag ska jag dessutom på kurs kring "Storyline", en metodik som går ut på att arbeta tematiskt i skolan genom att "resa" i team och presentera det man lärt sig genom film, drama, bild, presentationer på dator, utställningar mm. Jag tror att det arbetssättet kommer att kunna kombineras på ett fantastikst sätt med ASL... Spännande och utmanande!
Filnamn: j0283483.gif Nyckelord: affärer, affärsmän, attachéväskor ... Filstorlek: 12 kB 
Min utmaning till både kompisar och släktingar blir;
Våga blogga! Det är både kul och givande! Det är stimulerande och utvecklande att pröva nytt! Behöver ni inspiration så titta in på min klassblogg, kan de så kan du... http://elevernas.pedagogbloggar.se/

Filnamn: j0398837.jpg Nyckelord: datorer, datormöss, kringutrustning ... Filstorlek: 201 kB 
Jag hjälper er att komma igång och jag lovar att "flagga" för din blogg i "Levamittilivet".
Vem är först att anta utmaningen? Pappa, du som går datakurs kanske skulle starta en "Strandnärablogg", eller hur?

Kom igen nu!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja, visst är det ett fantastiskt sätt att arbeta? Det är en ära och förmån att få komma och jobba med de här härliga eleverna (och dig!) varje vecka. Nu börjar det vara dags att styra över barnen från "spökskrift" till alltmer "människospråk" - ett äventyr även det!

2009-02-16 @ 21:04:19
URL: http://husbyggarens.webbsida.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0