Fråga Francesca


Fråga Francesca!

Välkommen till frågespalten "Fråga Francesca"
där du kan ställa alla möjliga och omöjliga frågor.

- Kära Francesca  jag har ett problem som jag har funderat över en tid. Det är så att när jag stiger upp på morgonen och tittar mig i spegeln blir jag förskräckt; jag har fyra, fem diagonala streck på sådär 1-1,5 cm på överläppen. Jag vill påpeka att det INTE är rynkor... de vet jag hur de ser ut. När jag sedan har tvättat mig och sminkat mig med diverse foundations och puder så tenderar de att minska och bli mindre synliga för att nästa morgon se hopplöst likadana ut. Det känns MYCKET besvärande! Jag tror att det har att göra med hur jag sover. Jag ligger alltid på sidan med en arm under kudden. Ansiktet trycks då liksom ihop och munnen formas till en skrynklig plutmun vilket ger dessa streck. Vad ska jag göra? Jag kan inte sova på rygg för då snarkar jag (säger maken) och botoxinjektioner är inte att tänka på då detta INTE handlar om traditionella rynkor. Hjälp mig kära Fransesca! Jag känner mig desperat!
// Anti-rynkan




- Kära "Anti-rynkan"  jag förstår att det känns besvärligt och att du är orolig över de "diagonala streck" du så tydligt ser ovanför överläppen på morgonen när du vaknar. Mitt förslag är att du sover i sittande ställning uppackad med kuddar bakom ryggen, då slätas kinderna ut och risken för snarkning är liten. Om detta inte skulle fungera kan du ligga med huvudet hängandes utanför sängkanten, vilket i och för sig leder till plutmun men utan ihoptryckning av kinderna. Dock kan du uppleva en viss tryckande känsla de första dygnen då blodet ansamlas i huvudet, men besvären brukar vara övergående. Det finns dessutom en ny produkt på marknaden som kallas "dentist-tampoon" som man stoppar in under överläppen och underläppen för att förhindra hoptryckning nattetid. Nackdelen med denna "tampoonmetod" är upplevd muntorrhet under sömnen, liksom svårigheter med läpprörelser och artikulation dagtid, men dessa besvär tenderar också att minska över tid. 

Om inget av dessa förslag visar sig fungera får du nog lov att vända dig till en kirurg för vidare utredning.


Lycka till!   
// Francesca 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Mjukare kudde? Hockeymask?

2009-02-04 @ 22:04:34
URL: http://husbyggarens.webbsida.com
Postat av: Anonym

Kanske... men tydligen så har en annan läsare hittat namnet på åkomman, finns med i nästa inlägg. Jag tänker att; finns det ett namn på mina problem så lär det väl också finns en behandlingsform... för rynkor är det ju inte.

//Anti-rynkan

2009-02-05 @ 06:56:11
Postat av: frallanlotta

Ha ha ha din humor är ju för underbar.........jag har skrattat ljudligt.

Ha en fin dag.

Kram Kicki

2009-02-05 @ 13:25:22
URL: http://www.frallanlotta.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0