Jokkmokk är kallt

Nu kan jag äntligen knappra med mina fingrar på tangentbordet, men det tog en halvtimme i 41-gradigt varmvatten innan blodet började flyta normalt i kroppen igen. Jokkmokk är kallt! Så kallt att min kamera gav upp redan efter fem minuter. Jag hade världens bästa bild på gång med en vit rajd av renar med en färgglad och fårad same i täten som passerade min mamma och Ulf på två cm avstånd när de kramades för att hålla värmen. Kameran åkte snabbt upp för att föreviga ögonblicket... Två danska kvinnor konstaterade "grötigt" att  du må bli hurtig annars må din kamera lave av... Å det gjorde den; den lavde av  precis när renarna buffande och frustande passerade mig, de små svarta "persiennerna" som skyddar linsen vägrade att öppna sig. Jättehurtigt!!!


Bilden tillhör;  http://www.jokkmokkguiderna.com
(... men det hade kunnat vara min bild!)

http://www.ingebretsens.com/      http://www.dunderbollen.se/

Det blev i alla fall en mycket trevlig tillställning med marknadsgotta, varm hjortronglögg, lovikkavantar och lovikkamössa i grått och rött, en palestinasjal i turkos och sist men inte minst två supersnygga norska ulltröjor. Till detta kan man lägga thaimat i Sujindas nya thairestaurang (tack för maten Sue!) och jokkmokkslimpa och kokosbollar till kaffet (tack Janne!). Allt detta i ett vintervitt Jokkmokk i 20-gradig kyla med några sekundmeters isvinande om öronen som gjorde att det kändes som - 28 grader tillsammans med flera tusen marknadsbesökare från Sverige, Finland, Danmark, Norge och Tyskland (att döma av bussarnas reg.skyltar). Vild-Hasse var förstås också på plats... Känns härligt unikt och genuint! 


davgat.se/wordpress/?cat=1

Hemresan skedde i rejäl snörök i Nordbergs bussar, fullspäckad av kalla men glada pitebor lyssnandes till en bölebos helt otroligt läskiga dansbands-CD (något med en brandman?)...

Tack för en härlig utflykt och tack för trevligt sällskap mamma, pappa och Uffe!

Kalla kramar!                                                                                                      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0