Morfar Hugo

Idag skulle min älskade morfar Hugo Palmqvist ha fyllt 90 år om han hade varit i livet. Han dog den 11/9 -88 men fortfarande kan jag känna att han är högst levande.

Jag var mycket hos min mormor och morfar då jag var liten. De bodde i Vattenfalls lilla samhälle Messaure några mil öster om Jokkmokk. Morfar skämde alltid bort mig, han kunde köra till Jokkmokk och tillbaka bara för att jag skulle få en glass. Jag fick följa honom när han spolade isen på hockeybanan, när han skulle ringa i kapellets klocka, när han skulle till "stationen" för att hämta mormor...
Jag var hans ögonsten.

Jag har tyvärr inget foto av min morfar scannat i min dator (och min scanner fungerar inte). Däremot gjorde jag det som miljoner andra gör när de saknar fakta eller bilder kring något; "googlade". Döm om min förvåning så fanns det ett tidningsurklipp från Aftonbladet den 12/6 -79 med bild från torget, utanför Millans kiosk och affären. Min morfar är mannen med rutig skjorta längst bak till vänster och kvinnan snett framför honomtill höger, halvt dold, är min mormor.


Bilden/artikeln finns på medlem.spray.se/messaurebor/

Samhället Messaure byggdes upp vid Stora Luleälv under arbetet med det som skulle bli Sveriges största vattenkraftverk. 1957 började folk att flytta in och så småningom bodde ca 3000 invånare, alla med anknytning till Vattenfall i Messaure. Min morfar och min mormor (Anna Palmqvist), liksom senare min pappa (Lars Lundström) och min morbror (Jan Palmqvist) arbetade alla åt Vattenfall och min mamma (Kerstin Palmqvist, nu Isaksson) arbetade en period som brevbärare i byn.

Idag finns ingenting kvar av det lilla samhället, men det finns en aktiv förening som gör vad de kan för att hålla minnena vid liv genom träffar och inte minst genom sin hemsida som flitigt uppdateras; www.messaure.se

När jag "googlade" på Messaure kom bland annat Wikipedias sida upp över "Spökstäder" i världen... Känns märkligt att man idag benämner Messaure i samma sammanhang som t ex Famagusta (Grek-Cypriotisk gränsstad på Cypern) och Tjernobyl;

Wikipedia;  //.... Längs Lule älv fanns samhällena Messaure och Harsprånget som båda byggdes som barackstäder under utbyggnaden av vattenkraften, men som sedan dess helt har monterats ned och övergivits. ...//


Grattis morfar på det som skulle ha varit din 90-årsdag!
Du och mormor fattas oss!



Eva

Kommentarer
Postat av: Anonym

Igår kväll tänkte jag på min far, för mej var han en snäll och fin man, han var oförargelig, du och jag hade tur , för oss gillade han. Vackra minnen består.Skönt att ni kommit hem och att allt gått bra.kram puss mor.

2009-02-01 @ 09:37:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0