Skatten är betald

Idag har vi gått igenom alla (jag menar ALLA!) kvitton som finns kvar från vårt (f d) hus 22-åriga historia. Hujedamig så mycket vi har gjort och så mycket pengar vi har satsat i huset! Det är inte klokt! Men å´ andra sidan så har ju våra två barn växt upp i huset liksom sådär 45 dagbarn som har tillbringat en stor del av sin uppväxt hos oss i vårt Älvsbyhus... och det kräver ju förstås en hel del underhåll. Det har dock varit värt vartenda öre att få jobba hemma samtidgt som man fått vara tillsammans med sina egna barn... tänk om fler fick vara med om detta. 

       

Nu ska vinstskatten betalas på vår försäljning. Skatten på vinsten är fr o m årsskiftet 22 %. Kan man visa på att man har gjort om-, till- eller nybyggnad på fastigheten så slipper man betala skatt på det beloppet. Kan man dessutom visa på att man gjort förbättringar, reparationer och underhåll under skatteåret eller de fem åren före så slipper man även betala skatt på de beloppen.

Det blir ändå en hel del i skatt för vår del men det är OK. Jag är stolt över att bo i ett land där vi solidariskt betalar skatt och där vi har ett system som garanterar (har gjort det i alla fall) att ingen ska behöva leva på mindre än existensminimum, få tak över huvudet och äta sig mätta, där vi alla har rätt till sjukvård och utbildning... Men ibland tycker jag att det borde gå att plocka mer ifrån de som har i överflöd för att ge till de som saknar det mesta... men det är jag det.


Å´ vad jag kan se så blir det ändå en bra slant över. Pengar är nu inte allt (det vet jag om någon) men visst är det härligt att kunna unna sig en god middag på restaurang någon gång, en hotellövernattning, Stockholmsweekend, ny väska... med andra ord "guldkant på tillvaron". Det kan inte alla och det har inte vi alltid kunnat göra heller, men nu kan vi det och det är något vi verkligen uppskattar! Jag hoppas att jag alltid kommer att vara tacksam över de "guldkantade" tillfällena och jag hoppas att jag aldrig blir så snål att mitt enda mål med pengar är att samla dem på hög.

Nästa grej som jag ska unna mig är lite nytt i garderoben... men först ska vågen visa - 3,5 kg till (har klarat - 3,5 kg på två veckor nu med ViktKlubbens hjälp). 7 kg brukar man säga är en storlek.

Nu ska vi fira med en god (och relativt mager) middag för att vi har gjort rätt för oss och betalt in den skatt som vi enligt lagen ska betala. Det blir marinerade kycklingklubbor, ris och stark ratatoille.

Ha en fortsatt bra söndag!

Kommentarer
Postat av: birgitta strand

Hej Eva!

Läser din blogg dagligen. Det är så inspirerande att följa den. När jag läser den,ser jag hela tiden dina bruna vackra lysande ögon framför mig och känner värmen ifrån dig.Du är en helt underbar.

kramar från mig



2009-02-08 @ 23:44:14
Postat av: Eva själv

Gulle dig! Vad himla roligt att ha trogna läsare! Ännu roligare om jag kan skicka lite värme genom bildskärmen. Men "vackra, lysande ögon"... du skulle se dem kl. 05.50 när jag stiger upp...

Kram, kram och hälsa Jonas!

2009-02-09 @ 07:00:32
Postat av: Anonym

Eva- du är frisk-- bara det är ju det bästa, har man sen mat för dagen och lite till ,väl förunnat.En liten buffert är en gudagåva. Säger man sen (va bra jag har det, dubbelglädje) va rädd om dej.puss mor.

2009-02-09 @ 07:51:36
Postat av: Barbro Havela

Hej Eva! Har suttit och läst din trevliga blogg.

Vi känner inte varandra, men har samma yrke. Din söta dotter har jag träffat flera gånger hon min dotter Carina, som kallas Kicki. Jag är alltså Kickis mamma. Vi har flyttat hit till Öjebyn för ungefär ett år sedan. Vi bodde i Luleå tidigare där jag tjänstgjort som lärare på Furuparksskolan i över 30 år.

2009-02-12 @ 09:50:29
URL: http://www.barbro-barbro.blogspot.com
Postat av: Barbro Havela

Hej Eva! Har suttit och läst din trevliga blogg.

Vi känner inte varandra, men har samma yrke. Din söta dotter har jag träffat flera gånger hos min dotter Carina, som kallas Kicki. Jag är alltså Kickis mamma. Vi har flyttat hit till Öjebyn för ungefär ett år sedan. Vi bodde i Luleå tidigare där jag tjänstgjort som lärare på Furuparksskolan i över 30 år.

2009-02-12 @ 09:54:33
URL: http://www.barbro-barbro.blogspot.com
Postat av: Eva själv

Vad trevligt med nya besökare! Jo, jag har hört talas om Barbro, Josef trevliga mormor! Vad kul att få besöka din blogg.

Ha det som bäst!

2009-02-13 @ 06:31:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0