Svar till "Anti-rynk"


Fråga Francesca!

Välkommen till frågespalten "Fråga Francesca"
där du kan ställa alla möjliga och omöjliga frågor.

Svar från läsare till "Anti-rynk"

Kära "Anti-rynk" jag förstår så väl dina känslor inför de synliga strecken du upplever mestadels morgontid, jag har haft liknande problem. För mig rörde det sig däremot inte om överläppen utan om överarmarna. De ansamlades mängder av vätska i dessa under natten och när jag vaknade och ställde mig framför spegeln för att kamma mig eller rolla mig under armarna såg man hur svullnaden hängde löst och dallrande under överarmarna. Det kändes läskigt. Besvären försvann dagtid efter att jag klätt på mig, men varje morgon var det likadant. Jag kontaktade en läkare då jag efter viss efterforskning misstänkte hjärtsvikt, vilket kan göra att man samlar på sig mycket vätska. Men min husläkare var klok och efter ett EKG konstaterade han att det INTE var hjärtsvikt, utan något som på fackspråk kallas "Alter noijus" i folkmun skämtsamt kallat "Ålders nojja". 

Alter Noijus är en sjukdom och ingen "nojja" och den botas bäst med viktminskning och/eller styrketräning och i svårare fall kirurgi. Symtomen på Alter Noijus kan variera men visar sig oftast som ansamling av vätska, streck i ansiktet, skäggstrån på hakan och vid bikinilinjen, avtunning av håret, hängande ögonlock och bröst.
Känns i alla fall skönt att det inte är livshotande och inte inbillat utan att det faktiskt är en fysisk och relativt  ofarlig åkomma man drabbats av.

Jag önskar dig lyckat till "Anti-rynk".
Det finns hopp!

"Noijus"

Kommentarer
Postat av: Anonym

Numera kan man bota detta med ett vacker t sidenband ,man knyter helt änkelt en rosett på (gällevarihänget) så det blir som en vårta i underarmen när man tar bort den till natten har det bildats en sammandragning (knöl) och då känns inte hänget överdrivet.Puss mor.

2009-02-06 @ 08:18:07
Postat av: Eva själv

Det blir till att köpa sidenband (eller lappband) på Jokkmokksmarknaden med andra ord...

Puss

2009-02-06 @ 15:36:53
Postat av: Far

Svullnadena som hänger löst på överarmarna är enbart

en synvilla,vänd spegeln upp o ner då ska du få se

på överarmar



PS Vi ses på bussen amönom DS

2009-02-06 @ 17:38:34
Postat av: Anonym

Eva.... svullnadena som hänger löst på överarmarna

är enbart en synvilla,vänd spegeln upp o ner

då ska du få se på överarmar tror Far



Vi ses på bussen amönom..

2009-02-06 @ 17:58:17
Postat av: Eva själv

Att du var smart pappa, det visste jag, men SÅ smart, det hade jag ingen aning om! Jag har testat och det funkade men blev lite svårt med Millas spegel som sitter fast på väggen, men det funkade när jag ställde mig på huvudet...

Syns i morrnbitti! Kram

2009-02-06 @ 18:39:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0