Januari börjar året...

Januari börjar året,
februari kommer näst,
mars, april har knopp i håret,
maj och juni blommar mest.
Juli, augusti och september rika härliga framgå,
men oktober och november och december äro grå.


Fy och blä och usch för januari!

Januari är så eländig så att inte ens textförfattaren till den banala sången kunde komma på något vettigt att skriva om månaden, annat än att året börjar med den, BLÄÄH!

- Jaaa,  jag vet att jag är en optimista  och jag vet att "efter regn kommer sol"... Jag vet också att efter januari kommer nästa kall-/mörk-/tråkig-/blämånad februari vars enda fördel är att den är kort. Jag kan inte se någon fördel med januari, däremot en massa nackdelar;

Julen är över!
Lönen är slut innan månaden är det!
Dystra bokslut och årsrapporter!
Bantningshysteri!
Nya årsavgifter ska betalas!
Hyreshöjningar!
Det är kallt!
Det är mörkt!
Det snöar!
Värdelösa årskrönikor om allt och alla!
Nya lagar träder i kraft!
Dystra prognoser!
Det är långt till våren!
Består av 31 helvetiskt långa dagar!
Julmaten sitter nu i form av en "fläskkorv" runt midjan!
Kvällsvak och sovmorgon har bytts mot tidiga morgnar och kvällsdvala.
Till och med månadens namn är hemska; Knut, Baltasar, Erland, Gunder, Fridolf, Helmer, Joar... (vem kommer ens på tanken att döpa sina barn till något så töntigt?)

.... men HERREGUD!
VARFÖR
har vi kvar januari? Vi kan väl ta bort den likaväl som att vi tar bort annandagar?

Om inte annat, så för guds skull, skriv om den urlöjliga sången om årets månader...
Varför inte nåt i stil med...

"Januari den är värst,
februari kommer näst"...

osv.

PS. Har i veckan, för första gången på länge, åkt hem med bussen i dagsljus! Inte så dumt!... Nu går man bara och längtar till vår och sommar och det är ju en härligt känsla... tack vare att januari finns som motvikt... Januari blir ju på sätt och vis början på något nytt, en chans till nystart... förhoppning och förväntan liksom... dessutom är det himla vackert ute med snö och rimfrost... och om jag tänker efter så tycker jag faktiskt att årskrönikor är rätt kul, dessutom brukar trettondagsafton vara riktigt rolig och  Joar  är ett ganska så fint (om än ett annorlunda) pojknamn... OK då... januari är väl  g a n s k a  bra ändå... om man tänker efter... dessutom är den ju snart slut. DS


Hejsvejs från  pessimistan  optimistan!

Kommentarer
Postat av: kerstin(mor)

Efter ditt utlägg så vill jag bara säga ( ta en bit mörkchoklad och sug på den ett tag , det lättar ) puss mor. Jag har även en ljuslampa som är bra, kom så ska jag knåda din nacke.DS.

2009-01-22 @ 09:51:55
Postat av: Anonym

Du är gul värd mor! Puss! Bra att veta om det skulle krisa sig... men jag luras ju bara lite... jag mår himla bra (bortsett från axlar och huvud men det blir nog bra det med) och tänker fortsätta med det. Kändes bara lite kul att försöka sig på att vara en "pessimista" en gång.

Hejsvejs!

2009-01-22 @ 15:32:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0