Nya Wallander

Då var det dags igen, cineasterna har varit på bio och sett den nya filmen med kommisarie Kurt Wallander - Hämnden.

Kurt Wallander har slagit sig till ro och köpt sig ett hus vid havet. Under en kräftskiva och inflyttningsfest i nya villan sker en kraftig explosion i centrala Ystad och hela staden släcks ned. Sprängningen följs av flera dåd. Militären kallas in och den lilla staden kan beskrivas som en krigszon. Är det sabotage eller en terroristattack?



Detta scenario skulle mycket väl kunna hända i den terroriserade värld vi idag lever i och filmen är stundtals både spännande och realistisk. Utom då vårt lands försvarsminister tog sin familj med sig till Ystad för att visa sin sympati med ortsborna och sin avsky mot dåden. Under ett tal tar hon sin lilla dotter med sig fram till talarstolen...

Jag kände mig inte riktigt hemmastadd med Kurt Wallander (Krister Henriksson) och hans kollegor på Ystadspolisen. Kändes inte som när man ser Beckfilmerna och känner till alla karaktärer och deras särdrag. Efter ett tag förstod jag ju varför; både Johanna Sällström, Kurts dotter i filmerna, och Ola Rapace, kollega åt Kurt och pojkvän åt hans dotter, saknades. De båda gestaltade starka personligheter  i filmerna om Kurt Wallander. Ny bekant i de kommande filmerna antar jag lär bli den nya grannen tillika åklagaren i filmen, Lena Endre.

Vi (filmrecensenter och cineaster Eva & Per, jag & Uffe) ger filmen betyget (knappt) 4/5 popcorn.



Se film där den är som bäst
- på bio!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0