En sådan skitsak

Filnamn: j0295292.wmf Nyckelord: klockor, kuddar, larm ... Filstorlek: 34 kB Min dotter kom hem från sitt jobb på Hemtex här om dagen och frågade om jag visste varför gamla kuddar ofta känns så tunga...
Jag anande det värsta...
- De innehåller så mycket avföring från kvalster! svarade min försäljare till dotter hurtigt.
- KVALSTERBAJS i min kudde???


Jag har en relativt ny, hård nackudde från Hemtex och den borde inte ha blivit så hårt ansatt av de små krypens ändtarmsextremiteter. Däremot har vi i vårt hushåll både en och (och tre) kuddar av den äldre (och billigare) sorten som man kan damma men som helst inte ska tvättas för då får man nog räkna med att det fluffiga innehållet har samlats till en boll i något av kuddens hörn... en boll som sedan är omöjlig att reda ut... och som mycket möjligt kan leda till nackspärr av det värre slaget... I veckan blir det till att styra stegen mot dotterns arbetsplats för inköp av nya, obajsade kuddar.

Frågan är ju bara om detta med kuddbajsandet stämmer eller om det bara är ett av många försäljningstricks som min duktiga försäljardotter har fått lära sig? Här behövs det lite grävande journalistik av den bloggande och vetgiriga mamman...
Filnamn: j0236334.gif Nyckelord: djur, insekter, krypa ... Filstorlek: 5 kB 



Sagt och tänkt i bloggvärlden;

http://blommaland.blogspot.com/2009/06/klockan-ar.html
//Förresten hörde jag någonstans att om man inte tvättar sin kudde på tre år så är mängden kvalsterbajs större än själva mängden kvalster!

Kanina sa...

Vad händer om man tvättar kudden efter mer än 3 år? Blir det bara typ 30% av kudden kvar då? Som en liten soffkudde.

Drottning M sa...

En annan fråga är om kvalsterbajset går att gödsla med - kan man gräva ner sin kudde i gräsmattan och få en sommaräng att blomma upp?
Filnamn: j0303337.gif Nyckelord: djur, insekter, nät ... Filstorlek: 5 kB
OCH värre blir det...

http://linnealundstrom.blogg.se/2009/january/kvalsterbajs.html

//Visste ni att ungefär 90% av det som finns i sängen är kvalsterbajs?
Hur äckligt är inte det då?




Fakta;
Filnamn: j0236315.gif Nyckelord: djur, insekter, natur ... Filstorlek: 25 kB
Wikipedia
Avföring från kvalster är den vanligaste allergenen i världen. Kvalster bryter ner föda med enzymer. Det är dessa enzym som man kan vara överkänslig mot. De följer med avföringen som kvalster ger ifrån sig. Varje kvalster avger ett 20-tal avföringspartiklar per dygn. Varje Kvalsterpartikel är tusendels millimeter och finns det många kvalster så blir det miljontals allergipartiklar.

Kvalster finns i tjocka textilier, mattor och stoppade möbler. På plana golv eller i dammtussarna torkar de ut och dör. Sängkvalster har åtta ben som är försedda med sugkoppar och hullingar och de tar sig lätt fram i madrasser, stoppningar i möbler, mattor etc. Kvalster äter av allt som de stöter på i madrassen till exempel avstötta hudflagor. Den mängd hudflagor som vi avger varje natt räcker som föda till miljontals kvalster i flera veckor.

Normalt är livslängden ett par månader. Under sin livstid lägger honan 25 - 100 ägg. Om tillgången på fukt och värme är god kan ett kvalsterpar föröka sig till flera miljoner på ett år.

Då kvalster tål stora temperaturskillnader är råd som att frysa eller att vädra sängkläder missvisande. Kvalsterna överlever den metoden om man inte utsätter dem för mycket låga temperaturer. Dessutom är kvalsterallergenet fortfarande kvar i sängkläderna efter att de har frysts. Ett bättre råd är att tvätta sängkläderna i 60 grader minst varannan månad och att skölja noggrant. Tvättningen tar död på kvalsterna och tar bort kvalsterallergenet. En effektivare metod är särskilda kvalsterskydd för sängen. Effekten av kvalsterskydd är väl dokumenterat i medicinska studier. Om du köper kvalsterskydd, var då noga med att skydden har medicinska studier.



Filnamn: j0335650.wmf Nyckelord: apparater, hushåll, hushållsapparater ... Filstorlek: 23 kB 

...


Måste sluta skriva nu... ska ner i tvättstugan för att se om det finns någon tvättid idag...  
och så ska jag ta mig en dusch, känns som om jag behöver det!..

Hejsvejs
Filnamn: j0223796.gif Nyckelord: djur, förstorare, förstoringsglas ... Filstorlek: 5 kB 


Kommentarer
Postat av: Svägerskan

Nämen usch vad äckligt jag tror jag dör. Nu ska tvättmaskinen laddas med kuddar,täcken och madrasser det är en sak som är säkert.

2009-07-27 @ 15:14:33
Postat av: Eva själv

Jahapp, då är kvalsterkampen igång! De ska utrotas i förenad kamp (för drunknar de inte i tvättmaskinen då ska jag börja sova stående... jag lovar):)

Ha det!

2009-07-27 @ 20:11:25
Postat av: Gunilla

Alla har vi väl sovit skönt i våra mysiga sängar innan dessa "hemska fakta" uppdagades? Och inte varit särskilt sjuka? Just det, så vad är skillnaden nu? Vi har till och med kvalster som bor i våra ögonfransar... Samexistens kallas det. Ingen anledning till noja!

2009-07-28 @ 22:56:30
URL: http://husbyggarens.webbsida.com
Postat av: Eva själv

... I ÖGONFRANSARNA? Nä nu blir det en rejäl ögontvätt med efterföljande peeling... Samexistens... baah... jag kallar det för parasitism (av den värre sorten). Å den enda samexistens jag vill ha är med min familj och mina vänner.

Ha det!

2009-07-29 @ 08:44:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0