Orkidéer

Jag har upptäckt att ett nytt intresse har smugit sig in i mitt liv;

ORKIDÈER!

Det började med att jag för några år sedan köpte en orkidé till personalrummet på Backgårdsskolan som blommade så otroligt vackert. Under vintern så var det bara jag som orkade bry sig om den nu så fula utblommade och gängliga orkidéen. Den fick vatten någon gång då och då då andan föll in. Ibland var den så torr att jag "dränkte" krukan i diskhon och lät den stå där under en eller ett par lektioner. 
 
  



Döm om min förvåning när jag upptäckte att den intetsägande blomman återigen visade prov på livslust och bjöd på mängder av nya knoppar strax innan sommarlovet. Jag tog hem blomman som sedan stod i blom hela sommaren och in på skolstarten. Efter det var jag såld på denna fantastiska växt som trots perioder av torka, näring och sol orkar resa sig och blomma vackrare än de flesta växter... påminner mig lite om de s k "maskrosbarnen"...


Just nu har jag sju stycken orkidéer i min lägenhet (jag vet, det ryms inte så många fler), sex av dem är gamla och har blommat flera gånger per år och en av dem fick jag på morsdag av Jocke. Fem orkidéer står i full blom och de resterande två är full i knopp.


      

  



Jag har tumme med dessa "mirakelblommor"...
vi gillar varann.

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Så fantastiskt vackra! Kaaaan du inte skicka mig några bilder som jag får lägga in på FotoFinnaren?

2009-06-15 @ 17:39:07
URL: http://husbyggarens.webbsida.com
Postat av: Eva själv

Självklart... Går jag in på fotofinnaren eller skickar jag dem till dig på mail?

Hejsvejs!

2009-06-15 @ 18:31:21
Postat av: Gunilla

Enklast är vanlig mail. Jag kan nämligen "mängd-lägga-in" som administratör. Minst 1200x900 bildpunkter bör de vara. Om du har plats i mailboxen så skicka gärna originalen direkt från kameran. (Då och då säljer jag en bild, och då kan du tjäna några hundralappar om du vill...)

2009-06-15 @ 21:17:56
URL: http://husbyggarens.webbsida.com
Postat av: Eva själv

Jag har redan lagt in bilderna på "FotoFinnaren"... hoppas att det blev på rätt sätt.

Ha det!

2009-06-15 @ 21:33:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0