Tvättstugefilosofi

Finns nu anslaget i vår tvättstuga
(bland en hel del ilskna lappar);


Hej mina grannar!


Jag arbetar som lärare på Bergsviksskolan i en årskurs 1. Dessa unga elever måste ofta påminnas om hur man ska vara mot varandra, hur man är som en god vän och hur man ska uttrycka sina tankar utan att det för den skull ska leda till en konflikt. Vi jobbar m a o mycket med relationer och social kompetens. Det finns en "regel" som jag ofta återkommer till, som går att använda i alla sammanhang och det är den "gyllene regeln";



"Allt vad ni vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem."


Eller som jag brukar säga;  "Var mot andra som du själv vill bli bemött..."



Det skulle kunna innebära att om man vill komma till en ren tvättstuga så lämnar man den ren efter sig. Det skulle kunna innebära att om man vill mötas av glada, positiva grannar så ska man börja med att hälsa glatt på de man möter i trapphuset. Det skulle även kunna innebära att om man vet med sig själv att man inte är felfri utan kan glömma en strumpa i tumlaren, parkera fel, sortera fel i sophuset eller prata lite väl högt i trapphuset när någon sover då ska man börja med att överse med andras små vardagsfel och inse att vi alla bara är människor.


Jag vill avsluta med att säga att jag trivs otroligt bra på Parkgatan 5. Jag tycker att alla är så vänliga och trevliga. Jag tycker att vi bor i ett fantastiskt fin hus i ett lugnt och fint område med en mycket bra hyresvärd. Här har jag tänkt bo länge och därför har jag bestämt mig för att inte haka upp mig på "petitesser" vi har ju alla våra fel. Den dagen då jag bara ser fel hos andra då ska jag flytta till ett eget hus på landet, jag lovar.


Jag vill önska er alla en riktigt trevlig sommar!

Var rädd om er!


Varma hälsningar!

Eva Norberg

lägenhet nr 147


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0