Marie bebådelsedag

Filnamn: j0286827.gif Nyckelord: änglar, flaxande vingar, helgdagar ... Filstorlek: 8 kB Idag har vi i klassen pratat om varför man firar "Marie bebådelsdag" och vi valde att fokusera på historien hur Maria blev gravid utan att ha varit med någon man... Filnamn: j0425487.jpg Nyckelord: akademiker, ansikten, barn ... Filstorlek: 257 kB
 Filnamn: j0156429.wmf Nyckelord: blivande mödrar, festliga tillfällen, föräldrar ... Filstorlek: 8 kB
Hört idag...

- Men fröken, varför heter det Marie bebådelsedag och inte Maria bebådelsedag?
- Ja se det vet jag faktiskt inte. Fröknar kan mycket men inte allt... (Läs inlägg från min smarta vän Gunilla)

- Fröken hur kunde Maria bli med barn utan att para sig? (Ja säg det...) 
- Ja du, det var Gud som såg till att barnet hamnade i Marias mage enligt Bibeln.

- Men fröken, om två kvinnor som bor ihop vill ha barn, hur gör dom då?
- Fröken jag vet... de gör det hos doktorn.

Wikipedia;
Jungfru Marie Bebådelsedag, Herrens bebådelse, firas den 25 mars, nio månader före jul, för att högtidlighålla att Jesus "blev till" i Marias sköte. Jungfru Marie bebådelsedag handlar om hur ängeln Gabriel bebådade (förutsade) Jesu födelse.
Förr kallades denna dag, som var en helgdag, för vårfrudagen efter titeln vår fru för jungfru Maria. Vårfrudagen har i folkmun omformats till våffeldagen, vilket gett upphov till seden att äta våfflor denna dag.[2]

    Filnamn: j0234209.wmf Nyckelord: äta middag, bär, frukostar ... Filstorlek: 58 kB   Filnamn: j0189235.gif Nyckelord: äta middag, gafflar, husgeråd ... Filstorlek: 8 kB 

Hur som helst så köpte jag mig ett nytt dubbelt våffeljärn igår. Det har jag velat ha i många år.
Tänk vad härligt att kunna "våffla" på balkongen i sommar... Välkommen!
I kväll blir det nog Milla som ska "våffla".

     
(Klicka för att se närmare på mina fina apparater...)

Dessutom slog jag på stort och köpte mig en ny hushållsmaskin. Det känns så otroligt lyxigt... känner mig lite som Nigella när jag viker upp vispen på det sätt som hon gör med sin super-duper-turbo maskin i rostfritt. Medan hennes apparat är exklusiv och dyr så är min lyxigt snygg med sin röda färg... Och jag behövde verkligen en ny då den gamla (som köptes när vi byggde huset) har haft trasiga packningar och vispar i säkert 15 år utan att det har gått att fixa. Jag har inte velat köpa en ny eftersom den egentligen fungerar... så envisa jag har nött ut ett antal elvispar istället.

        

När jag skulle fotografera det inköpta slog det mig att jag har fallit för trenden med röda hushållsapparater...
men det ÄR snyggt, eller hur?

  

Ny ska jag cykla...
Hejsvejs!
Filnamn: j0286763.gif Nyckelord: cykelåkare, cykla, cyklar ... Filstorlek: 22 kB 

Kommentarer
Postat av: Gunilla

Ord som slutar på -a blir ofta -e i sammansatta ord. Jag är ju mediEpedagog. Det här kanske räknas som sammansatt? Eller är det en äldre genitivform?

Apropå röda apparater: jag började köpa OBH Nordicas röda serie Chili. En mixer och en elvisp blev det. Sedan köpte jag vattenkokaren. Den hade typ 4 dm lång sladd - nådde inte ens till uttaget, och att ha en skarvsladd på köksbänken tyckte jag inte var så kul. Och den stora brödrosten jag beställt visade sig bara rymma 2 skivor istället för 4 när den väl dök upp. Affären fick tillbaka den... Men snygga är dom!!

2009-03-25 @ 20:50:13
URL: http://husbyggarens.webbsida.com
Postat av: Eva själv

Du har säkert rätt med det om -e på slutet av sammansatta ord... Se bara på mig; jag heter (egentligen) Eva-Marie, men det är det inte många som vet, känns långt och komplicerat. Rött är snyggt men visst är det bra och det är funktionellt också...

Hejsvejs!

2009-03-26 @ 07:01:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0