Nostalgiglass

Filnamn: j0112366.wmf Nyckelord: äta middag, desserter, glassar ... Filstorlek: 32 kBHar idag varit hem tll en elev med glass och en bok med brev skriven av resten av klassen. Han cyklade in i ett Filnamn: j0365281.gif Nyckelord: hälsovård, medicin, tänder ... Filstorlek: 16 kB staket igår kväll och framtänder, både 6-års och permanenta, slogs ut. Det blev ambulansfärd till Sunderbyn som lyckades få fast de två stora framtänderna men de vet ännu inte om tänderna kommer att fastna eller om de kommer att dö. Han hade haft rejält ont och var ordentligt blåslagen stackaren... Hoppas att det kommer att ordna sig till det bästa.

 Tillbaka till glassen... det var isglass från ICA (igen), blå och grön med Hulken på förpackningen. Skulle passa en liten hjälte tyckte jag. När mamman öppnade förpckningen vände hon sig oFilnamn: j0346329.wmf Nyckelord: is, skyltar, symboler ... Filstorlek: 2 kBm och hällde diskret ut några deciliter is/snö ur förpackningen. När barnen tog bort pappret var glassen lurvigt, rimfrostigt vit, inte blågrön. Men jag antar att man inte kan gå tillbaka med ett paket ISGLASS som innehöll IS? Kändes i alla fall inte särskilt fräscht.

Visst kommer ni ihåg barndomens glassar? Det gör jag... Manolito, Puckstång, Superjet, Stortrumma...


1967



 1970


Morfar kunde ta Amazonen från Messaure till Jokkmokk t o r (ca 70 km) bara för att jag skulle få glass, han skämde bort mig rejält. Konsum hade en god glass som oftast fanns i frysen och det var ananasisglass med chokladtopp, eller en vanlig (bred och räfflad) vaniljpinne med chokladöverdrag... enkla men ljuvligt goda. Filnamn: j0283574.gif Nyckelord: affärer, ettor, guldmynt ... Filstorlek: 9 kB 
Filnamn: j0142247.wmf Nyckelord: moln, naturen, solar ... Filstorlek: 38 kB 
... Det var tider det... och det var priser det... 1 kr för en strut...
Tänk att inflationen och kronans värde har sjunkit så inni den på bara några år... eller så har tiden hunnit i kapp oss?

I kväll blir det en Ängelnsallad och en glass till efterrätt (hoppas jag) men inte från ICA för den är inte kul.

Trevlig helg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0