Ny frisyr, nytt bemötande

Filnamn: j0284025.gif Nyckelord: ansa, frisyrer, hårstylister ... Filstorlek: 18 kB
En gammal bekant till mig berättade en gång för mig hur hon upplevde att hon blev annorlunda bemött efter att hon klippt av  sig sitt långa hår. Jag minns att jag tänkte att det inte kunde stämma, folk kan väl inte bemöta en person på olika sätt efter hur frisyren ser ut... Hon hade rätt.

   
Fotograf; Milla

Jag har "chockat" bekanta, vänner och kollegor genom att byta frisyr och färg radikalt och jag kan säga att jag har fått de mest skiftande reaktioner. En del visar med miner vad de anser (bu eller bä), en del säger något litet i stil med "Jaha, nu har hon ny frisyr", andra är mindre diskreta och säger högt och tydligt (utan minsta diskretion) "Har du ny peruk?" men det finns givetvis de som också säger både en och två gånger att de tycker att min nya frisyr är snygg och/eller att jag passade i den. Men jag tror ändå att den vanligaste reaktionen genom åren har varit att låtsas som om man inte har sett förändringen eller t o m kanske låtsas som om man inte ens har sett mig (man tittar bort och/eller undviker ögonkontakt)... 
  Filnamn: j0434859.png Nyckelord: beskurna bilder, beskurna foton, frågetecken ... Filstorlek: 27 kB

Min fråga till "undvikarna" är;

- TROR NI ATT JAG ÄR EN ANNAN MÄNNISKA I EN NY PERUK?
- TROR NI ATT JAG BLIR SÅRAD OM NI NÄMNER DET "FÖRBJUDNA" ORDET PERUK?
- TROR NI ATT JAG SKA BÖRJA STÖRTGRINA OCH TÄNKA PÅ ALLA HEMSKA CELLGIFTSBEHANDLINGAR SOM TAGIT MITT HÅR?
- TYCKER NI ATT JAG ÄR SÅ FÖRB... FUL I MIN PERUK ATT DET BÄR EMOT ATT SÄGA NÅGOT ALLS AV FALSKHET?
- VET NI INTE VILKA ORD NI SKA ANVÄNDA; PERUK, HÅR, FRISYR, FRISÖR, KLIPPA???

Filnamn: j0236276.gif Nyckelord: anvisningar, gester, händer ... Filstorlek: 9 kB

Mitt råd till "undvikarna" är;

- SÄG NÅGOT, DET ÄR ALLTID BÄTTRE ÄN ATT INTE SÄGA NÅGOT ALLS!
- FRÅGA MIG OM NI UNDRAR ÖVER NÅGOT!
- SÄG SAMMA SAKER SOM NI SKULLE HA SAGT TILL EN SOM HAR RIKITGT HÅR OCH SOM HAR VARIT TILL "FRISSAN"!
- TYCKER NI ATT JAG SER HEMSK UT BEHÖVER NI DÄREMOT INTE SÄGA DET, MEN VÅGA SE MIG I ÖGONEN ÄR NI SNÄLLA!

Smaken är som baken, tyck vad ni vill - men kom ihåg att jag är samma människa oavsett perukens färg och form (det sitter INTE i håret)... är t o m samma människa UTAN peruk... blir kanske bilder på det i ett annat inlägg.
Filnamn: j0432539.png Nyckelord: ansikten, beskurna bilder, beskurna foton ... Filstorlek: 13 kB 

För visst vet ni att...

... JAG ÄR FRISK!
... JAG ÄR LÄTT ATT PRATA MED!
... JAG ÄR INTE BITTER, BARA GLAD ÖVER ATT LEVA!
... JAG GILLAR MINA PERUKER OCH TYCKER ATT DET ÄR OK ATT HA DEM!


Nää ta chansen och "öva" på mig, förr eller senare kommer ni att tvingas att möta och säga något till en som VERKLIGEN är i en svår situation, som nyss fått ett dödsbud, en svår diaFilnamn: j0430531.jpg Nyckelord: Alla hjärtans dag, ansikten, ansiktsuttryck ... Filstorlek: 134 kBgnos eller genomgått en separation eller som kanske t o m fått en dödsdom... då duger det inte att titta bort och låtsas som om det regnar...

 

Våga vara en medmänniska!
Vi behöver varandra!

Lycka till kära vänner!

Kommentarer
Postat av: Linn

Skit snyggt Eva! :) känns sådär sommarfräscht! hoppas du kommer trivas bra i nya frillan, jag gillar den i alla fall :)

2009-05-06 @ 22:35:47
URL: http://metrobloggen.se/linnmellberg
Postat av: Kicki

Du är ju bara för hääärlig.

Jag antar att det där är en ny frisyr/peruk.....hur som helst supersnyggt,bra färgval, inte för stor kontrast mot DIG, som ex.kolsvart eller knallrött kan bli...då blir det ....."kolla där kommer HÅRET och under det kommer Eva"....ja du förstår hur jag menar.

Men som sagt var JÄTTESNYGGT.....harmoni.....

Kram Kicki

2009-05-07 @ 00:19:58
URL: http://frallanlotta.blogspot.com
Postat av: Eva själv

Tack snälla för positiva åsikter. Jag trivs själv jättebra i min nya frisyr, men jag vet att det svarta kommer att komma tillbaka i någon form senare... jag har ju nämligen förmånen att kunna välja fritt bland färg och form och smak och tycke.

Kramar till både Linn och Kicki!

2009-05-07 @ 07:19:34
Postat av: mor

Ja du EVA,vad ska man säga,människor med hög status och höga utbildn. tycker man ska ha lärt sig allmänbildn. men tyvärr är det nog så att dom har inte det där lilla som vi lågutbild.för vi kan le och ge beröm och gärna i överflöd, och va roligt när man gör en annan glad med en komplimang.Men du ska veta att vi är dubbelt så lyckliga med dom egenskapelserna. Ta den gröna i morgon och överraska. puss mor

2009-05-07 @ 08:40:09
Postat av: Gunilla

Ser jättefint ut på bilderna! Jag får ju se dig i verkligheten imorgon. Vad sade eleverna? (Egentligen är det ju ditt frisyrbytande bara som om jag skulle ha färgat om mitt hår till en helt ny färg eller klippt mig radikalt annorlunda - somliga gillar det, andra inte... och hur smidiga folk är i hur de uttrycker sig, det varierar ju... ;-)

2009-05-07 @ 16:35:46
URL: http://husbyggarens.webbsida.com
Postat av: Eva själv

Tack för det... fast jag vet att du gillar de med mer färg (gör jag egentligen också). Du har helt rätt i att det faktiskt är precis samma sak som om någon klippt sig och färgat håret och en del tycker om det, andra inte och en del är smidiga, andra inte... helt OK för mig! Men när folk tittar bort eller när de låtsas att de inte sett mig, det känns INTE OK för mig. Men jag antar att det känns rätt jobbigt för dem med...



Mina elever är för söta... och rejält empatiska. De bubblade på om min frisyr, en del tyckte nog att den förra var snyggare men de flesta tyckte (läs; sa) att jag var "jättefiiin". När plötsligt en pappa dök upp och skulle vara med oss under dagen slutade ALLA att prata om peruken... för tänk om han inte visste.

Syns i morgon! Ha det!

2009-05-07 @ 18:33:22
Postat av: LindaU

Du är ursnygg i nya håret! Föga överraskande då allt klär en skönhet! Kramers!

2009-05-08 @ 10:01:46
Postat av: Eva själv

Tack gullesyster! Visst fanns det en och annan som tyckte att du och jag var lika, eller?

Pussar

2009-05-08 @ 15:26:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0